Design trends

انواع درجه کاشی وسرامیک

کاشی و سرامیک همواره در دسته‌ی محبوب‌ترین محصولات پوشاننده‌ی کف ودیوار منزل یا محیط‌های عمومی قرار داشته‌اند. به دلیل نگهداری راحت، ظاهر زیبا و تنوع طرح، از کاشی‌ها و سرامیک‌ها در پوشاندن کف ودیوار آشپزخانه، سرویس و بهداشتی و حمام نیز استفاده می‌شود. شاید در هنگام خرید کاشی و سرامیک با مسئله‌ی درجه بندی مواجه شده باشید.در این مقاله شما را باانواع درجه بندی وکاشی وسرامیک مزایا ومعایب آنها آشنا میکنیم

در واقع درجه بندی کاشی و سرامیک، معیاری برای سنجش وبررسی کیفیت، نقص‌ها و ایرادها، ضخامت و مقاومت کاشی‌ها و مقایسه‌ی آن‌ها با یکدیگر می‌باشد. در این مطلب از مجله کاشی ماد به بررسی اصول درجه بندی کاشی و سرامیک می‌پردازیم. با استفاده از این معیار برای ارزیابی انواع کاشی و سرامیک، می‌توانید با توجه به بودجه و نیازتان بهترین کاشی و سرامیک را تهیه و خریداری کنید.

به طور معمول کاشی‌ها و سرامیک‌ها در چهار سطح درجه بندی وتقسیم می‌شوند؛ البته کاشی وسرامیک درجه پنج کمتردربازار دیده میشود. تفاوت درجه بندی محصولات سرامیکی در سطح کیفیت و مرغوبیت آن‌ها خلاصه می‌شود. برخلاف تصور عموم کاشی‌های درجه یک که کیفیت بهتری نیز دارند، پرفروش‌ترین کاشی‌ها در بازار ایران نیستند، زیرا قیمت بالاتری نسبت به سایر درجه هادارند.

هر درجه از کاشی‌ها ویژگی‌های مختص به خود را دارد. انواع اصلی کاشی‌ وسرامیک در چهار درجه دسته‌بندی می‌شوند که کیفیت و مرغوبیت محصولات به ترتیب از درجه اول تا درجه‌ چهارم، افت می‎‌کند؛ به همین دلیل داشتن آگاهی نسبت به نقصان و ایرادهای هر کدام از درجات ضروری است.

هر کدام از درجات کاشی وسرامیک ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. هر چه عدد درجه پایین‌تر باشد، کاشی از کیفیت بهتری برخوردار است(درجه یک بالاترین کیفیت را دارد )علاوه بر کیفیت، سایر پارامترها مثل جذب آب، کلاس سایش، مقاومت در برابر سرما، اصطکاک، کلاس شیمیایی و لکه‌گذاری تحت تاثیر درجه بندی محصولات سرامیکی قرار می‌گیرند

کاشی درجه یک :

کاشی‌های درجه یک، انواعی از کاشی وسرامیک هستند که هیچ عیب و نقصی در سطح لعابدار و کناره‌های آن‌ها به چشم نمی‌خورد. ترک بدنه، ترک لعاب یا لب‌پریدگی در صورتی که از فاصله‌ی یک متری دیده نشود، قابل چشم‌پوشی است و جزئی از اشکالات به حساب نمی‌آید. کاشی‌های درجه یک، بالاترین قیمت را دارند و جزئی از کاشی‌ها و سرامیک‌های صادراتی هستند.

کاشی درجه دو :

کاشی وسرامیک درجه دو انواعی از کاشی وسرامیک هستند که یکی از معایب زیر را دارند

1- از فاصله نزدیک حداقل یک یا دو خال به قطر حداکثر نیم میلی متر مربع روی سطح آنها مشاهده میشود

2- یکی دیگر از معایب کاشی درجه 2 وجود حداقل یک یا دو لعاب نگرفتگی به قطر حداکثر دو یا سه میل روی سطح کاشی است .

بازه قیمت کاشی درجه دو از کاشی درجه یک پایین تر است وبا وجود اینکه معایبی نسبت به درجه یک دارد اما میتواند در گروه کاشی وسرامیک صادراتی قرار گیرد .

کاشی وسرامیک درجه سه:

مشکلی که در کاشی و سرامیک‌‌های درجه سه دیده می‌شود، وجود یک خال با قطر حداکثرقطر 3 میلی‌متر بر روی سطح لعابدارشان می‌باشد. مشخصا قیمت این نوع از درجه‌های اول و دوم پایین‌تر است و اصلا مناسب صادرات نیستند.

کاشی وسرامیک درجه چهار :

عیوب کاشی‌ها و سرامیک‌های درجه چهار به راحتی به چشم می‌آیند. این عیوب شامل حضور حداکثر سه خال نیم میلی‌متری، لعاب نگرفتگی با قطر 3 تا 10 میلی‌متر در یک یا دو لبه‌ی کاشی، لب‌پریدگی یکی از گوشه‌ها با ابعاد 3 تا 5 میلی‌متر وهمچنین اعوجاج در بعضی از آنها می‌باشند. قیمتی که در بازار به این درجه تعلق می‌گیرد پایینتز از سایز درجات است و ضایعات این کاشی‌ها معمولا زیاد می‌باشد؛ به طوری که ممکن است یک ششم خرید شما بلااستفاده باشد.

کاشی وسرامیک ضایعات :

این درجه از کاشی‌ها به ندرت در بازار دیده می‌شوند؛ زیرا دارای لب‌پریدگی‌های زیاد، ابعاد نابرابر و لعاب‌نخوردگی با ابعاد بزرگ‌ ودر بعضی موارد دارای اعوجاج هستند. به طور کلی اکثر کارخانه‌ها کاشی‌های درجه پنج را در بسته‌بندی کارتنی عرضه نمی‌کنند و این محصولات به شکل پالتی و در مقیاس تن فروخته می‌شود. پس برای خرید کاشی کیلویی، معمولا کاشی‌های درجه‌ی پنج گزینه‌ی بهتری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *